תוכן עניינים
חברת RBS Projects Ltd מעבירה קורסים בנושא הקמת PMO פנים ארגוניים בתוך חברות רבות.
המטרה היא להכשיר עובדים ומנהלי פרויקטים במתודולוגיות חדשות, בכלים ובידע נוספים חשובים בתחום תכנון לוח הזמנים של פרויקטים, שהוא לב ליבו של מנהל הפרויקט.
אבל לפני הכל… מה זה PMO ?
Project Management Officer) PMO) הינו תחום מבוקש מאוד היום בעולם העסקים ובארגונים רבים, והוא צובר פופולאריות. גופים ועסקים שהחלו לעשות בו שימוש, מדווחים על תוצאות טובות.
המושג הזה הולך ותופס מקום של כבוד במרכז עולם העסקים, אולם עדיין ישנם גופים וארגונים רבים שאינם מכירים אותו.
תחום זה מייצג את הפונקציה האחראית על ניהול הפרויקטים בתוך חברה, גוף גדול, תאגיד ועוד. זה יכול להיות אדם אחד שאחראי על יחידת ה-PMO או כמה אנשים, מחלקה ועוד.
בארגונים בהם לא קיימת מחלקה המרכזת את תחום ניהול הפרויקטים, נופלת האחריות בדרך כלל על מנהל הפרויקט. כאשר מדובר בפרויקטים מורכבים וגדולים, פעמים רבות, הדבר הינו למעלה מיכולתו של אדם בודד. סביר להניח שמנהל פרויקטים בודד, לא יעמוד במסגרת לוחות הזמנים שנקבעה לו, ושלא ימולאו כל המשימות הקשורות לניהול פרויקטים. מכאן הנוצר הצורך לחפש חברה לניהול פרויקטים המציעה קורס בנושא זה.
סוגים שונים של מבני ניהול פרויקטים בארגונים
לפי מדריך גוף הידע בתחום זה (PMBOK® Guide) ישנם שלושה סוגים של מבני PMO בארגונים:
- תומך – משרדים תומכים לניהול פרויקטים, המשמשים יועצים לפרויקט באמצעות אספקת תבניות, שיטות מיטביות, הדרכה, גישה למידע ולקחים שנלמדו מפרויקטים אחרים. ניהול פרויקטים משרדי מסוג זה משמש מאגר המידע של הפרויקט.
- שולט – משרדים שולטים המספקים תמיכה ודורשים עמידה בדרישות באמצעים שונים. עמידה בדרישות יכולה לכלול אימוץ מסגרות או מתודולוגיות של ניהול פרויקטים, שימוש בתבניות, בטפסים או בכלים ספציפיים או עמידה בדרישות משילות (היענות).
- מנחה – משרדים מנחים הנוטלים שליטה על הפרויקטים ומנהלים אותם באופן ישיר.
מהו תחום אחריותו של משרד ניהול הפרויקטים ?
גוף ניהול הפרויקטים יכול לפעול כבעל עניין מהותי בפרויקט ולקבל החלטות לאורך חיי הפרויקט, לרבות ההחלטה באם להפסיק את הפרויקט. מנהלי הפרויקטים יכולים להיות מעורבים בבחירת משאבי הפרויקט, בניהולם ובפריסתם.
לחלופין, יכול מנהל הפרויקט לשמש כגוף התומך במנהלי הפרויקטים במגוון דרכים ובהן:
- ניהול משאבים משותפים של כלל הפרויקטים המנוהלים על ידי ה-PMO.
- זיהוי ופיתוח מתודולוגיה, שיטות מיטביות ותקנים לניהול פרויקט.
- אימון אישי, חניכה, הדרכה ופיקוח.
- מעקב תאימות עם תקנים, עם מדיניות, עם תהליכים ועם תבניות של ניהול פרויקט באמצעות מבדקי פרויקט.
- פיתוח וניהול של מדיניות, של נהלים, של תבניות ושל מסמכים משותפים אחרים לפרויקט.
- תיאום תקשורת בין פרויקטים.
הרשימה לקוחה ממדריך גוף הידע – PMBOK® Guide
מה לומדים בקורס PMO ?
הכשרה המעניקה כלים לתכנון לוח הזמנים של כל פרויקט, תוך יישום תהליכים של מעקב וביקורת.